Branding Rebranding

Minimum, które musi zawierać Brief

Przed rozpoczęciem projektowania systemu identyfikacji wizualnej powstaje krótki ale treściwy dokument - brief. Brief to dokument, w którym powinny znaleźć się podstawowe informacje o projekcie. Dowiedz się co konkretnie powinien zawierać i dlaczego jest ważny.

Zanim zaczniemy

W przypadku brandingu będą to informacje o marce, jej flagowych produktach i/lub usługach oraz odbiorcach i rynku. Brief ma za zadanie jasno określić cel projektu i wizję budowanej marki. Zastanówmy się ile informacji potrzebnych jest projektantowi, by stworzyć system tożsamości wizualnej, który odzwierciedli wartości Twojej marki.

Na początku było słowo

Niezależnie od wielkości Twojej firmy, aspiracji czy zajmowanej pozycji, zacznij od opisania wyzwania i przedstaw projektantowi swój biznes i potrzeby. Nie skupiaj się na sloganach oraz poprawnej polszczyźnie. Nie przejmuj się, że napiszesz coś złego - nikt nie będzie tego oceniał. Każda informacja jest na wagę złota… ale nie rzucaj zbyt wiele na głowę osobie, która musi ocenić czy interesuje ją Twój projekt i współpraca. Zacznij od podstaw, a pierwszy Brief napisz samodzielnie.

“Przygotowanie briefu pozwala klientowi zrozumieć własne potrzeby”

Julia Konopka, Osom Studios

Krótko i na temat

Pierwszy dokument powinien zawierać podstawowe informacje. Możesz podzielić go na dwa główne etapy pierwszy mówi o marce, a drugi, opisuje współpracę między Tobą a projektantem.

O marce

Nazwa
Jeśli jej znaczenie nie jest jasne, doprecyzuj, przedstaw genezę nazwy oraz sposób jej zapisu.

Historia
Jeśli jest to nowo formująca się marka to napisz o tym. A w przypadku gdy firma ma już swoją historię to warto o niej wspomnieć w kilku zdaniach.

Charakter
Opisz krótko na czym polega Twoja działalność. Na jakim rynku operujesz (lub zamierzasz działać), przedstaw podstawowe usług i/lub produkty.

Wyróżniki
Co wyróżnia Twoją markę na tle konkurencji? Jaki jest jej największy atut?

Współpraca

Cel
Czego oczekujesz i jaki zakres wpsółpracy Cię interesuje?

Terminy
Czy istnieje termin, na kiedy projekt ma być gotowy? Z czego on wynika (np. targi, premiera produktu itp.)?

Zespół
Ile osób będzie zaangażowanych we współpracę, jaka jest ich rola w firmie?

Budżet
Planowany budżet na przeprowadzenie procesu projektowego oraz budżet na wdrożenie zaprojektowanych rozwiązań.

Dodatkowe informacje
Jeśli jesteś po udanym lub nieudanym procesie brandingowym to warto o tym wspomnieć. Zaznacz co poszło nie tak i dlaczego. Jeżeli masz wyniki badania rynku, masz opracowania strategiczne lub inne dokumenty, które mogą wpłynąć na jakość współpracy, to warto się tym podzielić.

Gratuluję, Twój Brief jest gotowy. Naprawdę! Na podstawie tych informacji otrzymasz ofertę zawierającą wstępny kosztorys, proponowany zakres współpracy oraz przewidywany czas realizacji i informację o możliwości wykonania projektu (przynajmniej u mnie i u wielu innych projektantów).

Pisania ciąg dalszy

Gdy projektant zdecyduje się na współpracę to masz to jak w banku, że będzie miał dodatkowe pytania — im dalej w las tym więcej drzew. Synteza informacji zebranych podczas analizy otoczenia, audytu Twojej marki oraz warsztatów brandingowych pozwolą uzupełnić przesłany przez Ciebie brief i zredefiniować go — ten etap nazywamy rebriefingiem.

Nowy Brief zawierać będzie informacje na temat strategii komunikacji oraz charakteru marki, pozwoli na stworzenie tożsamośći wizualnej marki. Oto minimum, któego możesz się spodziewać w takim dokumencie.

Formalności

O marce
Wszystko to, co zostsało przygotowane przez Ciebie w poprzednim dokumencie. Szkoda byłoby stracić tak cenne informacje.

O współpracy
W dużym skrócie znajdziesz tu informacje na temat: zakresu współpracy, budżetu, czasu realizacji oraz celu projektu.

Odbiorcy

Grupa docelowa
Opis idealnego klienta - śmiało możecie pominąć wiek, płeć czy stan cywilny.

Ścieżka zakupowa klienta
Kanał komunikacji oraz punkty styku klienta z Twoją marką i jej produktami/usługami.

Szanse i zagrożenia
Trendy na rynku, szanse, z których można skorzystać budując wizerunek oraz zagrożenia i przeszkody. Czyli wszystkie elementy, które należy wziąć pod uwaę tworząc strategię komunikacji.

Marka

Charakter mark
Opis idealnego klienta - śmiało możecie pominąć wiek, płeć czy stan cywilny.

Atrybuty marki
Kanał komunikacji oraz punkty styku klienta z Twoją marką i jej produktami/usługami.

Wartości marki
Trendy na rynku, szanse, z których można skorzystać budując wizerunek oraz zagrożenia i przeszkody. Czyli wszystkie elementy, które należy wziąć pod uwaę tworząc strategię komunikacji.

Słowa klucze
Trendy na rynku, szanse, z których można skorzystać budując wizerunek oraz zagrożenia i przeszkody. Czyli wszystkie elementy, które należy wziąć pod uwaę tworząc strategię komunikacji.

Pamiętaj! Brief to nie kronika czy złote myśli, więc pewne rzeczy, nie powinny się w nim znaleźć, a projektant na etapie jego tworzenia nie będzie o nie pytać. Są to m.in.:

Kolorystyka, Typografia, Forma logo, Styl zdjęć i/lub ilustracji, Ulubiona rasa psa

Elementy te są wynikiem procesu projektowego w oparciu o strategię i brief. Składają się one na jedno duże narzędzie jakim jest system identyfikacji wizualnej.

Obrazki vs Dokumenty

Jak widzisz, projektowanie to nie tylko tworzenie i prezentowanie ładnych obrazków. W przypadku brandingu niejednokrotnie ważniejsza jest strategia komunikacji i dbanie o spójność. Bez nich będzie Ci ciężko zbudować rozpoznwalną markę.

Proces Brandingowy, który przeprowadzam prowadzi od Briefu, przez Design aż do obszernego dokumentu, który zawiera zasady dotyczące zaprojektowanego systemu tożsamości wizualnej marki oraz przedstawienie marki - Brandbooku.

O tym czym jest brandbook, co zawiera i czym różnią się od siebie jego pochodne: brand guide, brand manual, logo book, brand poster oraz brand brief (tak, tak kolejny brief), możesz przeczytać w artykule Brand guide, czyli jak zaoszczędzić czas i pieniądze na materiałach promocyjnych.

Zanim odejdziesz

Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć co powinien zawierać dobry Brief. Jeśli wciąż masz pytania na temat Briefu, albo jakieś kwestie wydają się niejasne, to zapraszam do kontaktu. Chętnie podzielę się wiedzą, doradzę lub przeczytam Twój wstępny brief.

Trzymając się porównania z artykułu 5 rzeczy, przed procesem (re)brandingowym mogę powiedzieć, że brief jest mapą, która pomoże Ci trzymać się drogi i dojść do wyznaczonego celu. Jasne, że możesz próbować bez niej - ale przygotuj się na otarcia, złamania a może nawet pogrzeby.